Dag 4 – Bye bye LA op naar San Diego

We waren vandaag vroeg opgestaan. We moesten de koffers nog inpakken en wilden zo snel mogelijk weg uit die vieze enge stad. Toch wilden we het nog goed afsluiten. We besloten om voor de laatste keer naar de Franse bakkerij te gaan. Steef had een almond croissant en ik een ‘chocolatine’ (croissant). Dit keer was de almond croissant anders van Steef, er zat nu ook chocola in. Volgens hem was het een ‘orgasme voor zijn mond’, haha. Hierna checkten we uit en begon de reis terug naar LAX airport met het ov voor de laatste keer.

We namen vanaf de airport de shuttle service naar ons autoverhuurbedrijf Alamo. Je had daar een selfservice incheck systeem. Je moest echt ieder dingetje invoeren. Waren we eindelijk klaar na een halfuur.. loopt dat ding vast. Nou dan maar in de rij staan. Steven die ging het allemaal maar even regelen, terwijl ik op de koffers pas. De vrouw achter de balie had het met Steven erover dat de auto die we zouden krijgen (Ford SUV – middenklasse), dat de ruimte in de auto voor Steven zijn lengte niet zo groot was en dat er geen cruisecontrol in zit. Ja lekker dan en nu?

Ze bood een hogere klasse aan, dat geintje ging wel mooi $59,- per dag extra kosten. Steven ging daar niet mee akkoord. Hij wist de prijs steeds meer omlaag te krijgen. De vrouw vroeg met welke vliegtuigmaatschappij wij vlogen. Dat was KLM. De volgende vraag was of Steef voor KLM werkt. Hij zei dat hij ervoor heeft gewerkt, haha. Hoppa en de prijs ging nog meer omlaag. Uiteindelijk hebben we een echte patser/bullebak gekregen voor maar $19,- extra per dag. Het is een Jeep Grand Cherokee, een luxe auto met veel opties. Zo zit er een achteruitrij camera in. Handig voor zo’n grote bak! We zijn de tweede eigenaren die erin mogen rijden. P.S. we hebben de auto mogen verlengen tot aan het eind van de reis. J

Onderweg naar San Diego hebben we een tussenstop gemaakt. We hadden namelijk gereserveerd voor een Whale Watching Cruise voor op de oceaan. Even lekker ontspannen op de boot. Het boeide ons eigenlijk niet of we nog iets van dolfijnen ofzo gingen zien. We waren weg van al die engerds uit LA. Rust moment. Tot onze grote verbazing hebben we het grootste dier op aarde gespot. Een blauwe vinvis!!! Hij kwam ook nog eens aan onze kant van de boot tevoorschijn. Echt heel bijzonder om een keer zo’n groot dier te mogen zien. Verder hebben we nog haaien en zeeleeuwen gezien.

Ons filmpje van de blauw vinvis.

Tijdens de boottocht raakte Steven in gesprek met een Amerikaanse man. Wij vertelden over onze slechte ervaringen in LA en dat we er nooit meer naartoe zouden gaan. De man bood zijn verontschuldigingen aan en vond het oprecht niet leuk voor ons. Hij begreep ook echter niet wie ons dat hotel in die buurt heeft aangeraden. Hij zei dat we in één van de slechtste buurten van LA zaten. Hij laat zijn vrouw, als ze daar moet zijn, ook niet alleen over straat gaan. Hij vertelde dat de zwervers geen voorzieningen krijgen aangeboden van de overheid, waardoor er criminele-zwervers op straat lopen met veel psychische klachten. Het schijnt dat Noord-Hollywood meer een toeristen verblijf buurt is en dat wij helaas de slechte kant van LA hebben meegemaakt. Na de boottocht hebben we een late lunch gehouden bij een restaurant in de buurt en zijn we verder gereden naar het hotel.

Tijdens het rijden valt het ons op dat de Amerikanen vrij relaxed zijn in het verkeer. Geen bumperklevers. Dat heeft er denk ik ook mee te maken dat je zowel links als rechts elkaar mag inhalen. Ben je het niet eens met de snelheid van je voorganger? Dan haal je die toch lekker rechts in. De mensen hier trekken ook trager op bij stoplichten. In Nederland heeft iedereen alsmaar haast. Daar is hier weinig van te merken, op enkele hufters na natuurlijk. Die zijn er altijd wel.

Eenmaal aangekomen bij ons hotel Best Western Bayside Inn. Viel een last van onze schouders af. Prima kamer met een ver uitzicht op de zee. Geen verkeersherrie en gratis wifi (was in LA $10,- per dag). Het is een ecologisch hotel. Ze houden van recyclen. We hebben daar zelfs een apart prullenbakje voor op de kamer staan.

Kamer in San Diego

’s Avonds zijn we nog even naar een Super Walmart gereden. Wat enorm groot is het daar zeg. Je kijkt je ogen uit. We hebben daar een piepschuim koelbox gescoord. Het schijnt dat je bij veel hotels er gratis ijsblokjes in mag doen. Zo ook ons hotel in San Diego.

Uitzicht San Diego

We hebben vandaag het gevoel gehad dat onze vakantie nu pas echt is begonnen. Het was een top dag, met als hoogtepunt de Blauwe Vinvis gespot te mogen hebben en natuurlijk ons geluk bij het regelen van die bullebak. Nou nu gaan we onze oogjes sluiten. Morgen een drukke dag. ’s Morgens naar de dierentuin en ’s middags naar Sea World.